Project herinrichting Hoofdstraat

(Website Herinrichting Hoofdstraat )

Het begon met een verzoek aan de Dorpsraad Kortgene of er meegedacht wilde worden over de herinrichting van de Hoofdstraat en daar hebben we positief op gereageerd. Tijdens de inloopavond in de Stadsweide is er aan inwoners van Kortgene gevraag wie hier aan deel wil nemen en de volgende belangstellende zitten nu in de commissie:

Peter Nagelkerke, Linda Jasperse, Anne-Mieke van de Berg en Lida Buijtink

Vervolgens is door het college van B&W het volgende besluit genomen:

Op 30 juli 2018 heeft ons college van B&W ingestemd met het beschikbaar stellen van middelen en menskracht om de aanpak van de Hoofdstraat Kortgene vorm te geven.

Dit is positief nieuws!

Op basis van de plannen kan straks aan de gemeenteraad budget gevraagd worden om de plannen daadwerkelijk uit te kunnen voeren.

Helaas is door de Corona-pandemie een grote vertraging in de stappen die de commissie had gepland, maar dit zal in de toekomst worden ingehaald.

Oktober 2025

De herinrichting van de Hoofdstraat gaat op 20 oktober van start

Brief van de aannemer die de werkzaamheden uitvoert:

In opdracht van de gemeente Noord-Beveland start EVS Infrabouw op 20 oktober 2025 met werkzaamheden in de Hoofdstraat. We informeren u via deze brief over de werkzaamheden en de uitvoeringsplanning. We voeren de werkzaamheden uit in vier fases. Het hele project duurt tot en met maart 2026.

 Werkzaamheden

Tijdens het project leggen we in een deel van de Hoofdstraat een nieuw regenwaterriool aan. Een regenwaterriool is een aparte buis onder de grond die speciaal bedoeld is om regenwater af te voeren. Het regenwater wordt niet naar de waterzuivering gebracht, maar stroomt rechtstreeks naar sloten, vijvers of andere watergangen. Zo wordt het riool voor afvalwater minder belast en wordt wateroverlast bij hevige regen verminderd. Daarnaast vervangen we ook de bestrating.

Planning en fasering

We voeren de werkzaamheden uit in vier fases. Dit doen we om de overlast te beperken en de straat bereikbaar te houden voor nood- en hulpdiensten. Fase 1 start op maandag 20 oktober 2025.

Op het onderstaande kaartje ziet u een overzicht van de planning en fasering. De aannemer werkt op doordeweekse dagen van 07:00 uur tot 17:00 uur.

Bereikbaarheid en parkeren

  • Woningen en bedrijven blijven te voet altijd bereikbaar. Waar we de bestrating weghalen, leggen we loopschotten neer.
  • Het is niet mogelijk om in het werkvak te parkeren. Parkeer uw auto buiten het werkvak of elders in de wijk. Heeft u een mindervalide parkeerplaats? Neem dan contact met ons op. We zoeken samen naar een oplossing.
  • Het verkeer leiden we om met omleidingsborden.
  • De nood- en hulpdiensten krijgen in geval van nood altijd een snelle toegang tot het werkvak.
  • De bushaltes in het werkvak komen tijdelijk te vervallen. Buslijn 31 rijdt een omleidingsroute.
  • Met ondernemers gaan we persoonlijk in gesprek. Tijdens deze gesprekken bespreken we onder andere praktische zaken zoals leveringen, bereikbaarheid en planning. Zo zorgen we samen voor zo min mogelijk overlast en een goede afstemming.

Afval

De ondergrondse containers ter hoogte van huisnummer 47 zijn van dinsdag 21 oktober t/m vrijdag 24 oktober niet bereikbaar. Dit is in fase 1. Gedurende de rest van het project blijven de ondergrondse containers altijd bereikbaar.

 Weghalen van eigendommen

Voor de werkzaamheden starten, moet de stoep leeg zijn. We vragen u om uw bloempotten, fietsen en andere eigendommen voor de start van de werkzaamheden weg te halen.

 Contact

Heeft u vragen over de werkzaamheden of heeft u te maken met een belangrijke gebeurtenis, zoals een verhuizing? Neem dan contact op met onze omgevingsmanager Tessa.

Zij is bereikbaar op werkdagen van 08.00 uur tot 17.00 uur via:

  • hoofdstraat@deomgevingsverbinder.nl
  • 085 004 3072

Ook kunt u contact opnemen met Pieter Bakker, de toezichthouder van gemeente Noord-Beveland. Hij is bereikbaar via 06 47 57 51 49.

BouwApp

Voor dit werk zetten wij de gratis BouwApp in. Download de app, volg het project ‘Herinrichting Hoofdstraat Kortgene’ en blijf altijd op de hoogte van de werkzaamheden. Via de app komt u in contact met onze omgevingsmanager Tessa.

https://debouw.app/projects/herinrichting-hoofdstraat-kortgene

 

December 2024

Na uitgebreide gesprekken met bewoners, ondernemers en andere betrokkenen is een passend ontwerp ontwikkeld voor de herinrichting van de Hoofdstraat in Kortgene. Dit ontwerp combineert de resultaten van eerdere onderzoeken en enquêtes. Op basis van de feedback die we tijdens de inloopavond op 29 mei 2024 hebben ontvangen, zijn verschillende belangrijke aanpassingen doorgevoerd. Onderstaand worden de aanpassingen toegelicht.

Parkeerproblemen en toegankelijkheid

Parkeerproblemen kwamen naar voren als een van de grootste zorgen van de bewoners. Bewoners gaven aan dat er onvoldoende parkeerplaatsen zijn, wat leidt tot grote overlast. Bovendien werd er ook door de supermarkt aangegeven dat de parkeerdruk te hoog is en dat er extra parkeervakken nodig zijn om de continuïteit van hun bedrijfsvoering te waarborgen.

Om aan deze zorgen tegemoet te komen, is het aantal parkeerplaatsen rondom de supermarkt en andere specifieke locaties, zoals Hoofdstraat 15-17 en 28-30, uitgebreid. In het aangepaste ontwerp komen er zelfs meer parkeerplaatsen in vergelijking met de huidige situatie. In totaal komen er 9 vakken bij. De verschillen zijn te zien op de tekeningen van de oude en nieuwe situatie met ingetekende en genummerde parkeervakken.

Daarnaast is er nadruk gelegd op de toegankelijkheid van trottoirs. Vooral in het noordelijk deel van de straat (fase 2), zodat het ook toegankelijk is voor rolstoelgebruikers en mensen met een beperkte mobiliteit.

Daarnaast is er gevraagd om een extra mindervalidenparkeerplaats op te nemen in het ontwerp, bijvoorbeeld bij de fysiotherapiepraktijk.

Groenvoorzieningen en bomen

Er was veel discussie over de rol van bomen in de herinrichting van de straat. Terwijl sommige bewoners de schaduw van bomen als een waardevolle toevoeging beschouwen, gaven anderen aan dat bomen voor hun woning te veel schaduw geven, wat de woningen donker maakt. Er is daarom gestreefd naar een balans tussen het behoud van groen en de behoefte aan licht en meer parkeerplaatsen.

Op specifieke locaties, zoals bij de supermarkt, is ervoor gekozen om bomen te verwijderen om ruimte te maken voor een extra parkeerplaats. Ook is er een verzoek gedaan om de sierperen bij Hoofdstraat 34 en 11 te behouden. In het ontwerp worden nu ook (nieuwe)sierperen meegenomen.

Bij het groen rondom de kerk is gekozen voor minimalisering, aangezien de ruimte hard nodig is voor evenementen zoals Koningsdag

Veiligheid en verkeerssituatie

Veiligheid is een ander belangrijk aandachtspunt, vooral op kruispunten. Er is verzocht om betere zichtbaarheid en meer duidelijk aangegeven zebrapaden. Dit heeft geleid tot aanpassingen in het ontwerp, waarbij de kruisingen duidelijker worden aangegeven met oversteekplaatsen voor voetgangers.

Ook zijn er zorgen geuit over de veiligheid van de fietspaden en de algehele verkeersveiligheid in de straat. Hier zijn maatregelen voor getroffen, zoals het versmallen van de rijloper en het aangeven van fietsstroken met straatstenen.

Straatinrichting en materialen

Tijdens de inloopavond werd ook aangegeven dat er verbeteringen nodig zijn in de straatstenen. Er werd geklaagd over losliggende stenen, vooral op de Kaaidijk, die lawaai veroorzaken. In de herinrichting van de Hoofdstraat wordt gebruik gemaakt van andere materialen. De stenen van de bestaande rijbaan worden gebruikt minder overlast veroorzaakt.

Aanpassingen op basis van feedback

Op basis van de opmerkingen van bewoners tijdens de inloopavond van 29 mei 2024 zijn de volgende aanpassingen aan het ontwerp doorgevoerd:

  1. Parkeervakken toegevoegd bij Hoofdstraat 15-17 en 28-30.
  2. Een boomvak voor de supermarkt worden verwijderd om ruimte te maken voor meer parkeervakken.
  3. Terras Zilte Zeeuw is nu over de volledige gevelbreedte ingetekend, met een kleine verschuiving van een plantvak.
  4. Gehandicaptenparkeerplaatsen zijn opnieuw toegevoegd, met name bij de fysiotherapiepraktijk.
  5. Uitstapstroken krijgen een nieuwe afwerking van vlakke natuursteen, zodat in- en uitstappen gemakkelijker gebeurt.

Vervolg stappen

De aangepaste tekening van de herinrichting van de Hoofdstraat is hier op de website te raadplegen. Ook wordt u op deze site geïnformeerd over ontwikkelingen.

Heeft u nog vragen of opmerkingen? Neem dan contact op via info@noord-beveland.nl of bel 14 0113.

 

November 2024

Op 13 november is er een bijeenkomst geweest van de commissie Hoofdstraat waarin het aangepaste ontwerp van Bosch & Slabbers is besproken, in het ontwerp zijn de punten die door de inwoners zijn aangedragen uitgewerkt.

Tijden ons overleg is alles doorgesproken en zijn we als commissie akkoord gegaan met het ontwerp. Nu is er door de vertegenwoordigers van de dorpsraad erop aangedrongen om de website van de Hoofdstraat zo snel mogelijk bij te werken zodat er ook in het dorp duidelijk wordt wat nu het uiteindelijke ontwerp wordt voor de herinrichting van de Hoofdstraat.

Door de vertegenwoordigers van de gemeente wordt aangegeven dat het doel is om nog in 2024 dit bekend te maken. Voor de bewoners van de Hoofdstraat wordt dit per brief gemeld, de overige inwoners van Kortgene worden via het Gele Krantje, de website van de gemeente en dorpsraad en sociaal media daar van op de hoogte gebracht.

Oktober 2024

Op 9 oktober hebben we bij de gemeente geinformeerd wanneer er wat gepubliceerd kan worden betreffende de aanpassingen.

Antwoord gemeente:
Er wordt verwacht dat zeer binnenkort door BoschSlabbers de aanpassing wordt opgeleverd.
Wanneer het aangepaste ontwerp binnen is, zal deze met de projectgroep gedeeld worden.
Zijn we akkoord dan kunnen we dit gezamenlijk communiceren o.a. via de website.

Augustus 2024

Op 22 augustus is de eerste bijeenkomst na de inloopavond van de commisie geweest en hebben we alle punten besproken en zoveel mogelijk een oplossing proberen te vinden voor de gemaakte opmerkingen.

De volgende stap is dat er een gesprek komt met de landschapsarchitect om de oplossingen te verwerken in de tekeningen.

We zijn benieuwd wat het gaat worden en niet alleen de dorpsraad is dat ook een groot aantal inwoners die ons regelmatig bezoeken tijdens onze maandelijkse overleggen.

Mei 2024

Op 29 mei is er een inloopavond door de gemeente georganiseerd waarbij de uitgewerkt plannen zijn getoond en kon er door de inwoners een rectie gegeven worden. Er was een grote opkomst en ook een grote hoeveelheid op en aanmerkinge, deze zijn zoveel als mogelijk door de ambtenaren van de gemeente genoteerd en zullen door de commissie Hoofdstraat zo spoedig mogelijk behandeld worden.

Analyse van de punten die naar voren zijn gekomen:

De notities tonen een breed scala aan zorgen en verzoeken van de bewoners, variërend van parkeerproblemen en toegankelijkheid tot groenvoorzieningen en straatinrichting. Er zijn tegenstrijdige meningen over bepaalde zaken, zoals het behouden van bomen versus het kappen voor meer licht en parkeerplaatsen. Belangrijke aandachtspunten zijn:

  • Parkeerproblemen: Dit is een terugkerend thema, vooral rondom de supermarkt en specifieke locaties zoals appartementencomplexen en de fysiotherapiepraktijk.
  • Toegankelijkheid: Voor gehandicapten en rolstoelgebruikers zijn essentiële verbeteringen nodig.
  • Groenvoorzieningen: Bewoners hebben gemengde gevoelens over bomen en groen, waarbij sommige de schaduw waarderen en anderen juist meer licht wensen.
  • Informatievoorziening en Veiligheid: Er is een duidelijke behoefte aan betere communicatie vanuit de werkgroep en gemeente en meer aandacht voor verkeersveiligheid.
  • De bewoners hebben zowel praktische als esthetische zorgen, waarbij sommige oplossingen simpel lijken (zoals betere straatstenen en bankjes) en andere complexer zijn (zoals het balanceren van parkeerruimte met groenvoorziening).

1ste kwartaal 2023

inmiddels is het 2023 en heeft de commissie Hoofdstraat nadat het weer mogelijk was te vergaderen duidelijke stappen gezet.

dit zijn de volgende:

  • De Hoofdstraat is in 2 delen geknipt: Noord en Zuid.
    Als eerste zal het zuidelijke gedeelte worden opgekanpt, dit deel loopt vanaf de rottonde tot aan de kerk.
  • De discussie over het toelaten van de bus is gestopt. Inmiddels wordt er op provinciaal niveau gepraat over een hele andere invulling voor het OV.
  • Er wordt gekozen uit 2 varianten en de groene hagenvariant heeft voor iedereen de voorkeur. Het voordeel van deze variant is dat de geparkeerde auto’s (deels) wegvallen achter groen.  Als voorbeeld hiervoor kan het idee van de Voorstraat Colijnsplaat genomen worden.
  • De afspraak is gemaakt dt er gelijk aan Colijnsplaat een terrasbeleid wordt opgesteld, zodat er een uniforme uitstraling van de terrassen komt.

Het vervolg is dat de uitgewerkte versie van het gekozen voorstel aan B&W wordt voorgelegd en aan de bewoners van Kortgene wordt voorgelegd.

Maart 2020

Zoals afgesproken hierbij de aandachtspunten voor Bosch en Slabbers.

  • Technische aspecten bestrating ivm geluids en trillings hinder (Rapport TNO ?)
  • Groenvoorziening aanpassen
  • Uniforme bestrating voor weg en stoepen, is nu mix van diverse bestratingen en glad en gevaarlijk
  • Aantrekkelijk voor toerisme (alure van dorp)
  • Ruimte voor terrassen
  • Verlichting

Redenen waarom er binnen het comite wordt gesproken over een andere busroute zijn:

  • Er zijn binnen de leefgemeenschap diverse near misses belend mbt zwaar verkeer
  • Huidige busverbinding via Kaaistraat naar de Hoofdstraat is ter hoogte van de Graaf van Buuren geheel onoverzichtelijk met twee scherpe haakse bochten. Juist dit gedeelte wordt veel gebruikt door toeristen die van de camping komen en gebruik maken van de terrassen op deze locatie.
  • Gebruik van de bus is de laatste decenia hard terug gelopen.
  • Een bus binnen de dorpskern past niet meer in de moderne filosofie.
  • Er zijn genoeg alternatieven beschikbaar om de bus buiten de dorpskern te houden.

April 2019

Bij de inventarisatie binnen de commissie zijn de volgende punten naar voren gekomen:

Belangrijkste punten:

  • Auto is te gast in de straat;
  • Regie in eigen hand houden;
  • Wat zijn nu de knelpunten, daar moet eerst gedegen onderzoek naar worden gedaan (trillingen en decibel). Aan de hand van die uitkomsten zou het plan gemaakt moeten worden.
  • Nulmeting voor geluid en trillingen als startpunt;
  • Uitgangspunt moet zijn dat de auto te gast is en daarmee uitnodigend voor bewoner en toerist;
  • Verlichting moet worden aangepakt;
  • Bestrating fiets- en voetpaden is nu zeer slecht. Meer rekening houden met mensen die slecht ter been zijn en gehandicapten;
  • Regenwaterafvoer aansluiten op het riool;
  • (vuilnisbakken vaker legen);
  • Parkeerplaatsen bij winkels dienen gehandhaafd te worden;
  • Meer groen en meer uitnodigend karakter van het groen;
  • Geluidsarme bestrating;
  • We willen graag toeristisch aantrekkelijk blijven maar we moeten het wel kunnen faciliteren;
  • Enquête of inloopavond om de meningen van de bewoners te verzamelen;
  • Eventueel alternatief voor de huidige busroute

Aantal aandachtspunten waar de commisie bij de landschapsarchtect aandacht voor heeft gevraag:

Geluid en trillingen

Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door het materiaal/verband van de bestrating en de staat van het wegdek. Ook de verkeerstypen en snelheid hebben invloed.

Oplossingen hiervoor zijn het bestraten van de rijbaan in keperverband en waar dit ontbreekt voorzien van degelijke fundering. Verkeersremmende maatregelen en het verdwijnen van de lijnbus uit de Hoofdstraat helpen ook. Waar verhardingen de gevels raken kan overdracht worden tegengegaan door een dempende laag (bijv. tempex).

Toelichting geluidsarme klinkers

Het zijn klinkers van beton en geven daarom een lagere beeldkwaliteit.

De klinkers hebben geen invloed op trilling of snelheid.

Het onderzoek is gebaseerd op 50km/u en levert bij die snelheid een geringe geluidsreductie, er is geen onderzoek naar het effect bij 30km/u.

Na verloop van tijd vermindert de geluidsreductie door vervuiling e.d.

Veiligheid en snelheid

Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door materiaal en staat van het wegdek en trottoirs, de indeling van de rijbaan, onaangepast gedrag en verkeerstype. Uit meting blijken geen significant hogere snelheden dan 30km/u te worden gereden.

Door een smalle rijbaan en brede fietssuggestiestroken wordt de nadruk op fietsers vergroot.

Door het versmallen van het wegprofiel, asverspringingen en attentiewaarden op de kruispunten wordt snelheid geremd en veiligheid vergroot.

Bevoorrading Spar

De bevoorrading van de Spar met zeer grote vrachtwagens wordt als onveilig gezien. Vrachtwagen moet bij de rotonde achteruit steken en langs geparkeerde auto’s  richting achterstraat. Deze route waar achteruit moet worden gereden is ook de doorgaande weg voor schoolkinderen te voet of op de fiets.

Dit valt buiten de scope van dit project. De huidige route is conform afspraken met omwonenden, gemaakt rond de verplaatsing van de Spar. Technisch is een andere route mogelijk. Geadviseerd wordt als gemeenschap in gesprek te gaan met de omwonenden over het aanpassen van de bevoorradingsroute.

Verlichting

Er zijn enkele voorstellen voor verlichtingsarmaturen. Vanwege het brede profiel van gevel tot gevel zal een verlichtingsplan gemaakt moeten worden om een goede verdeling van licht te krijgen.

Terrassenbeleid

Om een rommelig beeld te voorkomen door wildgroei aan verschillende terrassen kan de gemeente in samenwerking met de (horeca)ondernemers een terrassenbeleid opstellen. Door afspraken over kleurstellingen en kwaliteit vast te leggen ontstaat een eenduidig beeld, passend bij de inrichting van de straat. Als voorbeeld wordt het terrassenbeleid Colijnsplaat meegestuurd met dit verslag.

Aansluiting Kaaistraat

Om fietsen via het trottoir tegen te gaan is geen pasklare oplossing. Het lijkt vooral veroorzaakt door Duitse toeristen, omdat het in Duitsland gebruikelijk is om in bepaalde situaties over het trottoir te fietsen. De nieuwe inrichting zou fietsers meer moeten uitnodigen voor de rijbaan te kiezen. Als dit niet het gewenste effect heeft zou een markering op de weg of een fysieke afsluiting als oplossing gekozen kunnen worden.