Project herinrichting Hoofdstraat (https://hoofdstraatkortgene.nl/project/ )

Het begon met een verzoek aan de Dorpsraad Kortgene of er meegedacht wilde worden over de herinrichting van de Hoofdstraat en daar hebben we positief op gereageerd. Tijdens de inloopavond in de Stadsweide is er aan inwoners van Kortgene gevraag wie hier aan deel wil nemen en de volgende belangstellende zitten nu in de commissie:

Peter Nagelkerke, Linda Jasperse, Anne-Mieke van de Berg en Lida Buijtink

Vervolgens is door het college van B&W het volgende besluit genomen:

Op 30 juli heeft ons college van B&W ingestemd met het beschikbaar stellen van middelen en menskracht om de aanpak van de Hoofdstraat Kortgene vorm te geven.

Dit is positief nieuws!

Op basis van de plannen kan straks aan de gemeenteraad budget gevraagd worden om de plannen daadwerkelijk uit te kunnen voeren.

Helaas is door de Corona-pandemie een grote vertraging in de stappen die de commissie had gepland, maar dit zal in de toekomst worden ingehaald.

April 2019

Bij de inventarisatie binnen de commissie zijn de volgende punten naar voren gekomen:

Belangrijkste punten:

  • Auto is te gast in de straat;
  • Regie in eigen hand houden;
  • Wat zijn nu de knelpunten, daar moet eerst gedegen onderzoek naar worden gedaan (trillingen en decibel). Aan de hand van die uitkomsten zou het plan gemaakt moeten worden.
  • Nulmeting voor geluid en trillingen als startpunt;
  • Uitgangspunt moet zijn dat de auto te gast is en daarmee uitnodigend voor bewoner en toerist;
  • Verlichting moet worden aangepakt;
  • Bestrating fiets- en voetpaden is nu zeer slecht. Meer rekening houden met mensen die slecht ter been zijn en gehandicapten;
  • Regenwaterafvoer aansluiten op het riool;
  • (vuilnisbakken vaker legen);
  • Parkeerplaatsen bij winkels dienen gehandhaafd te worden;
  • Meer groen en meer uitnodigend karakter van het groen;
  • Geluidsarme bestrating;
  • We willen graag toeristisch aantrekkelijk blijven maar we moeten het wel kunnen faciliteren;
  • Enquête of inloopavond om de meningen van de bewoners te verzamelen;
  • Eventueel alternatief voor de huidige busroute

Maart 2020

Zoals afgesproken hierbij de aandachtspunten voor Bosch en Slabbers.

  • Technische aspecten bestrating ivm geluids en trillings hinder (Rapport TNO ?)
  • Groenvoorziening aanpassen
  • Uniforme bestrating voor weg en stoepen, is nu mix van diverse bestratingen en glad en gevaarlijk
  • Aantrekkelijk voor toerisme (alure van dorp)
  • Ruimte voor terrassen
  • Verlichting

Redenen waarom er binnen het comite wordt gesproken over een andere busroute zijn:

  • Er zijn binnen de leefgemeenschap diverse near misses belend mbt zwaar verkeer
  • Huidige busverbinding via Kaaistraat naar de Hoofdstraat is ter hoogte van de Graaf van Buuren geheel onoverzichtelijk met twee scherpe haakse bochten. Juist dit gedeelte wordt veel gebruikt door toeristen die van de camping komen en gebruik maken van de terrassen op deze locatie.
  • Gebruik van de bus is de laatste decenia hard terug gelopen.
  • Een bus binnen de dorpskern past niet meer in de moderne filosofie.
  • Er zijn genoeg alternatieven beschikbaar om de bus buiten de dorpskern te houden.

1ste kwartaal 2023

inmiddels is het 2023 en heeft de commissie Hoofdstraat nadat het weer mogelijk was te vergaderen duidelijke stappen gezet.

dit zijn de volgende:

  • De Hoofdstraat is in 2 delen geknipt: Noord en Zuid.
    Als eerste zal het zuidelijke gedeelte worden opgekanpt, dit deel loopt vanaf de rottonde tot aan de kerk.
  • De discussie over het toelaten van de bus is gestopt. Inmiddels wordt er op provinciaal niveau gepraat over een hele andere invulling voor het OV.
  • Er wordt gekozen uit 2 varianten en de groene hagenvariant heeft voor iedereen de voorkeur. Het voordeel van deze variant is dat de geparkeerde auto’s (deels) wegvallen achter groen.  Als voorbeeld hiervoor kan het idee van de Voorstraat Colijnsplaat genomen worden. 
  • De afspraak is gemaakt dt er gelijk aan Colijnsplaat een terrasbeleid wordt opgesteld, zodat er een uniforme uitstraling van de terrassen komt.

Het vervolg is dat de uitgewerkte versie van het gekozen voorstel aan B&W wordt voorgelegd en aan de bewoners van Kortgene wordt voorgelegd.

Aantal aandachtspunten waar de commisie bij de landschapsarchtect aandacht voor heeft gevraag:

Geluid en trillingen

Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door het materiaal/verband van de bestrating en de staat van het wegdek. Ook de verkeerstypen en snelheid hebben invloed.

Oplossingen hiervoor zijn het bestraten van de rijbaan in keperverband en waar dit ontbreekt voorzien van degelijke fundering. Verkeersremmende maatregelen en het verdwijnen van de lijnbus uit de Hoofdstraat helpen ook. Waar verhardingen de gevels raken kan overdracht worden tegengegaan door een dempende laag (bijv. tempex).

Toelichting geluidsarme klinkers

Het zijn klinkers van beton en geven daarom een lagere beeldkwaliteit.

De klinkers hebben geen invloed op trilling of snelheid.

Het onderzoek is gebaseerd op 50km/u en levert bij die snelheid een geringe geluidsreductie, er is geen onderzoek naar het effect bij 30km/u.

Na verloop van tijd vermindert de geluidsreductie door vervuiling e.d.

Veiligheid en snelheid

Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door materiaal en staat van het wegdek en trottoirs, de indeling van de rijbaan, onaangepast gedrag en verkeerstype. Uit meting blijken geen significant hogere snelheden dan 30km/u te worden gereden.

Door een smalle rijbaan en brede fietssuggestiestroken wordt de nadruk op fietsers vergroot.

Door het versmallen van het wegprofiel, asverspringingen en attentiewaarden op de kruispunten wordt snelheid geremd en veiligheid vergroot.

Bevoorrading Spar

De bevoorrading van de Spar met zeer grote vrachtwagens wordt als onveilig gezien. Vrachtwagen moet bij de rotonde achteruit steken en langs geparkeerde auto’s  richting achterstraat. Deze route waar achteruit moet worden gereden is ook de doorgaande weg voor schoolkinderen te voet of op de fiets.

Dit valt buiten de scope van dit project. De huidige route is conform afspraken met omwonenden, gemaakt rond de verplaatsing van de Spar. Technisch is een andere route mogelijk. Geadviseerd wordt als gemeenschap in gesprek te gaan met de omwonenden over het aanpassen van de bevoorradingsroute.

Verlichting

Er zijn enkele voorstellen voor verlichtingsarmaturen. Vanwege het brede profiel van gevel tot gevel zal een verlichtingsplan gemaakt moeten worden om een goede verdeling van licht te krijgen.

Terrassenbeleid

Om een rommelig beeld te voorkomen door wildgroei aan verschillende terrassen kan de gemeente in samenwerking met de (horeca)ondernemers een terrassenbeleid opstellen. Door afspraken over kleurstellingen en kwaliteit vast te leggen ontstaat een eenduidig beeld, passend bij de inrichting van de straat. Als voorbeeld wordt het terrassenbeleid Colijnsplaat meegestuurd met dit verslag.

Aansluiting Kaaistraat

Om fietsen via het trottoir tegen te gaan is geen pasklare oplossing. Het lijkt vooral veroorzaakt door Duitse toeristen, omdat het in Duitsland gebruikelijk is om in bepaalde situaties over het trottoir te fietsen. De nieuwe inrichting zou fietsers meer moeten uitnodigen voor de rijbaan te kiezen. Als dit niet het gewenste effect heeft zou een markering op de weg of een fysieke afsluiting als oplossing gekozen kunnen worden.