Participatietraject herbestemming voormalige sportvelden, Kortgene

Start: 3de kwartaal 2022

Naar aanleiding van de herbestemming van de sportvelden aan de Galgendijk, Kortgene wordt er een participatietraject in gang gezet ten behoeve van dit project.

Hoe dit participatietraject is ingericht en welke vragen we tijdens dit traject willen beantwoorden zijn in de ingesloten Raadsmemo voetbalvelden beschreven.

Zoals in de Raadsmemo is te lezen is de inspraak ingedeeld in 3 dialoogrondes en bij participanten die hiervoor zijn uitgenodigd zijn:

• Tennisvereniging LTC Noord-Beveland
  • Dorpsraad Kortgene
  • Woningcorporatie Beveland Wonen
  • Ondernemerscollectief huisvesting medewerkers

1ste kwartaal 2023

Inmiddels is het traject dialoogronde 3 gepasseerd:

De landschapsarchitect presenteerde het voorkeursmodel dat is opgesteld n.a.v. de eerdere sessies.
Net als vorige keer was een grote groep betrokkenen aanwezig (gemeente, de tennisclub, een grote vertegenwoordiging van de ondernemers, de woningcorporatie en de dorpsraad).
De landschapsarchitect legde uit dat lessen zijn getrokken uit eerdere soortgelijke projecten, o.a. in Den Bosch. Op grond van de eerdere inbreng is voor Kortgene het ‘Boerenerf’ model nader uitgewerkt, dat in twee termijnen zal worden gerealiseerd. Dit betekent een drietal grote ‘boerenschuren’ waarnaast enkele kleinere units en vrijstaande woningen. Er is voldoende parkeergelegenheid voor auto’s en fietsen ingepland, het groen worden grotendeel behouden.
Aanwezigen stemden unaniem in met dit voorstel. Natuurlijk moeten veel details nog worden uitgewerkt, zoals de looptijd van de contracten, variatie qua bewoners, aanspreekpunt ter plekke voor sociale controle, exacte indeling van de units, enz. Als ‘leuke dingen voor de mensen uit het dorp’ worden ingepland o.a. groot hondenlosloopveld, buiten-fitness, jeu de boules veld, e.d.
De volgende stap is dat het voorstel aan de bewoners van Kortgene wordt getoond, dit zal, zoe snel mogelijk, in een informatiebijeenkomst georganiseerd door de gemeente worden gedaan.
Wordt vervolgd

Flexwoningen voormalige sportvelden in Kortgene.

In de loop der jaren is een groot deel van het terrein in onbruik geraakt door verplaatsing van de sportvelden. De tennisvereniging is wel gebruik blijven maken van deze locatie.

Daarnaast is de laatste jaren de vraag naar woonruimte steeds urgenter geworden. Verschillende groepen mensen ondervinden steeds meer uitdaging om (tijdelijke) woonruimte te vinden. Er worden op deze locatie kansen gezien om op een relatief korte termijn, een invulling te geven aan deze acute woonvraag.

Voor fase 1 van de herbestemming op de voormalige sportvelden van Kortgene worden 25 flexwooneenheden geplaatst, waarvan een groot deel (tenminste 15 eenheden) in samenwerking met Beveland Wonen. De flexwooneenheden die in samenwerking met de woningcorporatie worden gerealiseerd, zijn bedoeld voor starters, spoedzoekers en statushouders.

Wil je in aanmerking komen voor een woning op de sportvelden schrijf je dan in als woningzoekende bij Beveland Wonen: https://www.bevelandwonen.nl/ik-zoek

In het participatietraject heeft de dorpsraad samen met de gemeente en andere partners gezeten, voor verdere informatie:https://dorpsraadkortgene.nl/voetbalvelden/